Ibland dyker den ryska Östersjöflottan, Балтийский флот, upp i diskussioner på nätet och i vardagliga samtal. Som en lättare orientering kommer här en enklare sammanställning av Östersjöflottans ytstridsfartyg, ubåtar samt landstigningsfartyg. Sammanställningen är inte komplett då bland annat stödfartyg saknas, men den innehåller de viktigaste individerna som idag finns i Östersjön. I vissa fall är det utmärkt då individer kommer att levereras senare i år – eller ännu längre fram . I dagsläget, 9 augusti 2011 finns det 51 stycken aktiva fartyg upptagna nedan, men då saknas stödfartyg, bevaknings- och bogserbåtar.
Vill man läsa lite mer om Östersjöflottan gav FOI ut rapporten ”Ryssland Östersjömarin – utveckling och uppgifter” 2008. Trots att den har några år på nacken ger den hyfsat aktuell bild av läget.
Den som mer info och som vill fylla på eller ändra en felaktig uppgift, lägg in det som som kommentarer så åtgärdas det efterhand
Som källmaterial på denna sammanställning har använts de ryska siterna forums.airbase.ru samt warfare.ru
Ytstridsfartyg (25 stycken);
Östersjöflottans flaggskepp, RFS 610 Nastojtjivyj
Jagare Projekt 956/Sovremennyklassen
RFS 610 Nastojtjivyj/Настойчивый Flaggskepp
RFS 620 Bespokojnyj/Беспокойный
RFS 712 Neustrashimy med två stycken amerikanska Ticonderoga-kryssare i bakgrunden
Fregatt projekt 11540/Neustrasjimyjklassen
RFS 712 Neustrasjimyj/Неустрашимый
RFS 727 Jaroslav Mudrij/Ярослав Мудрый
Enligt upppgift kan Amiral Gorskov att hamna i Östersjön
Fregatt projekt 22350/Amiral Gorshkovklassen
Sovjetflottans Amiral Sergej Gorshkov/Адмирал флота Советского Союза Горшков, levereras under 2012-2013
Krivak I fregatten Pylkij i hamnen
Fregatt projekt 11352/Krivak I-klassen
RFS 702 Pylkij/Пылкий
Fyra stycken korvetter i Steregushchyklassen kommer att hamna i Östersjön.
Korvett projekt 20380/Steregushchijklassen
RFS 530 Steregushcij/Стерегущий
RFS 531 Soobrazitelny/Сообразительный
RFS 532 Boikij/Бойкий, levereras under 2011
RFS 533 Stoikij/Стойкий, levereras under 2012
De fyra robotbåtarna Zyb, Passat, Livien och Geyser ur Nanuchka III-klassen i hamnen i Baltijsk
Robotbåt projekt 12341/Nanuchka I–klassen
RFS 560 Zyb/Зыбь
RFS 555 Geyser/Гейзер
Passat under Marinens dag den 31 juli 2011 i Baltijsk
Robotbåt projekt 12341/Nanuchka III–klassen
RFS 570 Passat/Пассат
RFS 551 Livien/Ливень
RFS 308 Zelenodolsk ur Parchimklassen ute på Östersjön
Ubåtsjaktfartyg projekt 1331-M/Parchimklassen
RFS 304 Urengoy/Уренгой (108.ubjbat KRONSTADT)
RFS 308 Zelenodolsk/Зеленодольск (108.ubjbat KRONSTADT)
RFS 311 Kazanets/Казанец (108.ubjbat KRONSTADT)
RFS 245 MPK-105/МПК-105
RFS 218 Aleksin/Алексин
RFS 243 MPK-227/МПК-227
RFS 232 Kalmukir/Калмыкия
Sex av Östersjöflottans sju Tarantulbåtar fångade på en och samma bild
Attackkorvett projekt 1241/Tarantul I-klassen
RFS 819 R-47
attackkorvett projekt 1241/Tarantul II-klassen
RFS 833 R-257
RFS 855 under Marinens dag den 31 juli 2011 i Kaliningrad
Attackkorvett projekt 1241/Tarantul III-klassen
RFS 825 R-291 Dimitrovgrad/Димитровград
RFS 852 R-129
RFS 855 R-187 Zarechny/Заречный
RFS 870 R-2
RFS 874 R-293 Morshansk/Моршанск
Ubåtar (3 stycken);
Östersjömarinens båda Kiloubåtar vid kajen i Kronstadt. RFS 453 Viborg närmast och bortom den ligger 487
Ubåt projekt 877 /Kilo-klassen
RFS 453 Viborg/Выборг B-227
RFS 487 vid piren i Krohnstadt utanför S:t Petersburg 2003
Ubåt projekt 877 EKM/ Kilo-klassen
RFS 487 B-806 Dimitrov/Дмитров
Ubåten Sankt Petersburg kan komma utrustas med en så kallad AIP motsvarande det vi har på vår Gotlandklass
Ubåt projekt 677 /Lada-klassen
B-585 Sankt Petersburg/Санкт-Петербур
Landstigningsfartyg (9 stycken);
Landstigningsfartyget RFS 102 Kaliningrad
Landstigningsfartyg projekt 775 /Ropucha II-klassen
RFS 127 Minsk/Минск (BDK-43)
RFS 102 Kaliningrad/Калининград (BDK-58)
RFS 110 Alexander Shabalin/ Александр Шабалин (BDK-61)
Landstigningsfartyg RFS 130 Korolev ur Ropucha III-klassen
Landstigningsfartyg/ Ropucha III-klassen
RFS 130 Korolev/Королёв (BDK-61)
Pomornikklassen är världen största svävare. Här är det RFS 770 Evgenii Kocheshkov som dundrar fram
Landstigningsfartyg projekt 12322/Pomornik-klassen
RFS 770 Jevgenij Kotjesjkov/Евгений Кочешков MDK-50
RFS 782 Mordovija/Мордовия MDK-94
Östersjöflottans enda Sernabåt, RFS 747 vid kajen i Baltijsk. Akteröver ligger de två Ondatralandstigningsbåtarna
Landstigningsfartyg projekt 11770/Serna-klassen
RFS 747 D-67
Ondatra 746 i bakgrunden när en BTR-80 ur marinfanteriet landstiger. Notera säk-båten.
Landstigningsbåt projekt 1176/ Ondatra-klassen
RFS 746 D-465
RFS 799 D-325
Minsvepare (12 stycken);
Alexej Lebedev vid kajen i Baltijsk sommaren 2009
Minsvepare projekt 12650/Sonyaklassen
RFS 522 Sergej Kolbasiev/Сергей Колбасьев (BT-213)
RFS 505 Alexej Lebedev/Алексей Лебедев
RFS 510 BT-230
RFS 501 BT-212
RFS 560 BT-44 (22.minsvepbat KRONSTADT)
RFS 561 BT-115 (22.minsvepbat KRONSTADT)
Minsvepare ur Lidaklassen. Bakom aktern ligger en minsveparen RFS 505 Alexei Lebedev ur 12650-klassen
Minsvepare projekt 10750/Lidaklassen
RFS 348 RT-248
RFS 239 RT-252
RFS 206 RT-249
RFS 302 RT-231
RFS 210 RT-273
RFS 316 RT-57
De tre Olyaminsveparna ligger vid kajen i Baltijsk sommaren 2011
Minsvepare projekt 12592/Olyaklassen
PT-254
PT-139
PT-141
Minsvepare projekt 1258/Jevgenjaklassen
RFS 259
Bevakningsbåtar:
Bevakningsbåt projekt 21980 Grachonok-klassen
RFS 889 Grachonok
Bevaknings och arbetsbåt projekt 1415 Flamingo
RFS 886
RFS 888
RFS XXX
Signalspaningsfartyg (4 stycken);
Feodor Golovin vid hamnen i Baltijsk
Signalspaningsfartyg projekt 864/Vishnayaklassen
RFS Feodor Golovin/ SSV520
RFS Vasily Nikitich Tatischev /SSV 231
Zhigulevsk fångar radiovågor ute på Östersjön
Signalspaningsfartyg projekt 503R/Alpinist-klassen
RFS Zhigulevsk/ЖИГУЛЕВСК (GS19)
RFS Syzran/СЫЗРАНЬ (GS39)
Sjömätningsfartyg projekt 862/II Yug
RFS Nikolai Matusevich/Николай Матусевич
Sjömätningsfartyg Vinogradklassen
GS-525
Sjömätingsfartyg projekt 872 Finik-klassen
GS-270
GS-388
GS-399
GS-400
GS-403
GS-204 vid kajen i Viborg augusti 2009
Sjömätingsfartyg projekt 871 Biya-klassen
GS-204
GS-107
[Foto saknas]
Sjömätingsfartyg projekt 861 Moma-klassen
Andromeda
Sjömätingsfartyg projekt 873 Sibiryakov-klassen
RFS Sibiryakov
Sjömätningsfartyg 16611-klassen
GS-439
Sjömätningsfatyg 19910-klassen
Vaigach/Вайгач
Underhålls och stödfartyg;
Underhållsfartyg Alexander Pushkin
Bränslefartyget Barguzin som dock tillhör Stilla Havsflottan. Dock så tillhör Selenga samma klass. Om någon har en bild på Selenga mottages den tacksamt.
Bränslefartyg projekt 1541 Luzaklassen
Selenga/Селенга
Skolskepp;
Skolfartyg projekt 887/Smolnijklassen
RFS 200 UK Perekop/УК Перекоп
RFS 210 UK Smolnij/УК Смольный
Bogserbåtar
Bogserbåt projekt 737K
RB-2
RB-11
RB-17
RB-20
RB-48
RB-52
RB-192
RB-245
RB-250
RB-255
20 kommentarer
Comments feed for this article
10 augusti, 2011 den 08:01
Brezjnev
Hur är det med systerfartyget till 712 Neustrasjimi i projekt 11540 ”Jastreb”/Hök-klassen vid namn 727 Jaroslav-den-vise(Jaroslav Mudrij), som tidigare hette Nepristupnij. Anledningen är att båda ”kommer” att ”överföras”(ombaseras) från Östersjöflottan till Svarta-havs-flottan under 2011, enligt vissa mediauppgifter. Men båda fregatterna tycks visst hänga kvar, eller om bara ett fartyg har ombaserats ??
På fotosajten Panoramio har en viss Vinogradik tagit ett foto på fartyget 727 i Petersburg men såg inget klart datum för tidpunkten…
http://www.panoramio.com/photo/55146405
10 augusti, 2011 den 08:23
op
RFS 727 Yaroslav Mudryy, den senaste i Neustrasjimiklassen är inte längre kvar i Östersjöflottan. Enligt uppgift är fartyget sedan 2010 överförd till Svarta Havsflottan.
10 augusti, 2011 den 08:53
Brezjnev
Joo, vissa uppgifter nämner ombasering av båda fartygen av Jastreb-klass under 2011 som stöds av artikeln om fartygsindividen 727 på ryska Wikipedia. Den talar också om ombasering av de båda under 2011…..men sen hade popgruppen Mumin Troll en konsert på Flottans Dag på Jaroslav-den-kloke den 30 juli 2011 då fartyget var förtöjd vid kaj i Stora Neva, Petersburg…men orsaken kanske var att Jaroslav var med på den internationella sjösalongen I Petersburg i juni och stannade kvar.
Men å andra sidan gamle Jaroslav ligger väl och lurar i vassen nånstans efter svenska ost-kusten, kamouflerad till HMS Carlscrona 🙂
11 augusti, 2011 den 01:22
Micke
Källa på den uppgiften tack
11 augusti, 2011 den 07:28
op
Kollade det lite djupare och såg att det inte stämde. Fixat!
10 augusti, 2011 den 09:25
Cornucopia
Tack för sammanställningen. Blivit lite omflyttningar sedan 2009 ser jag. Midvintermörker har därmed fel på en del namn, ex Yaroslav Mudrij.
Nit-pick: Är inte Ticdonderoga-klassen kryssare?
10 augusti, 2011 den 10:48
op
Jomenvisst! Fixar!Tack!
10 augusti, 2011 den 03:18
Lew
Fy i helvete vad dåligt jag mår. Kan det vara kaffet? Lågtrycket? Motvinden? Tegelstenen jag just sket ut av rädsla för Ivans skepp på andra sidan vattnet?
10 augusti, 2011 den 03:29
op
🙂
10 augusti, 2011 den 09:15
Nicke
AIP på pr677? Jag behöver nog en källhänvisning för att tro på det 😉 De inhemska källor jag hittat talar snarare om att det är en framtida möjlighet.
@Cornu: Midvintermörker hade fel på Yaroslav Mudry i vilket fall. Det fartyget är flång nytt i motsats till systerfartyget.
10 augusti, 2011 den 09:43
op
De har haft sina inkörningsproblem med sitt system och det fungerar inte till 100%. Duger denna som källa?
10 augusti, 2011 den 11:07
Nicke
Nej den duger inte. I wikiartikeln står det ”possibly air-independent propulsion”. Artikeln är dessutom flaggad ”citations needed”. Ingen av de källor som anges stöder heller aip-teorin.
En riktig bra sida för ”in-depth”-information om rysk krigsmateriel är http://military.tomsk.ru. Där finns det bland annat en statusrapport från pr677 som är daterad 2010 (http://military.tomsk.ru/blog/index-268.html). Där anges framdrivningsproblemen ha och göra med den nya permanentmagnetiserade propellermotorn SED-1 (förmodligen en knock-off på Siemens Permasyn). De ska vara lösta nu.
Ytterligare ett indicium för att pr677 inte har AIP är en artikel i tidningen ВЗГЛЯД (ung. Se, i övrigt ingen likhet med dess svenske namne) där det sägs att Ryssland för att komma vidare med utvecklingen av konventionella ubåtar behöver undersöka möjligheten att tillverka ett utländskt AIP-system på licens. (http://www.vz.ru/economy/2011/3/18/476625.html)
Skriver absolut inte det här som kritik mot din helt fantastiska blog utan jag vill bara ha igång en diskussion om något som i allra högsta grad borde vara högintressant på vår sida av ankdammen. Ryska aip-ubåtar i Östersjön? Gudbevare oss väl 😉
11 augusti, 2011 den 09:18
op
Keep it coming! Allt som tillför kunskap är välkommet!
11 augusti, 2011 den 01:19
Micke
Som andra sagt här så ska det väl finnas ett fartyg till i Neustrasjimyjklassen? Har läst att bägga fartygen skulle flyttas till Svartahavsflottan men tror inte att detta har skett.
11 augusti, 2011 den 06:13
op
Neustrasjimyjklassen skall ersättas av Steregushcijklassen i Östersjön. Tre fartyg är är kölsträckta men endast två är färdigställda. Det första, Neustrasjimyj kom i tjänst 1993. Jaroslav Mudryy kölsträcktes redan 1991 och levererades så sent som 2009 till flottan. Det tredje, Tuman är ett flytande skrov idag på Yantarvarvet men kommer inte färdigställas. Kanske det kan gå på export som skrot…
12 augusti, 2011 den 06:28
Brezjnev
Apropå underhållsfartyget Aleksander Pusjkin är dess rätta benämningen Kilektor av Kashtan-klass. Ryska ordet ”kilektor” från holländska ”kiellichter”. Kilektorer sysslar med bärgning, bogsering och rensning av farleder/hamnar/bojutläggning dvs en form underhåll.
http://warfare.ru/rus/?lang=rus&catid=299&linkid=2141
Sen hittade jag några sjyssta foton på shipspotting.com tagna i maj 2011 Petersburg och Kronstadt bla en mindre Kilektor (Kil-1 kanske av Sura-klass), samt en gammal militär hamn-isbrytare Buran (Dobrinja Nikitj-klass) och Viktor Subbotin (enligt bildtexten: Viktor Subbotin, russian Navy environmental monitoring ship project 18061).
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1340966
Enligt warfare.ru har Buran en kompis i Östersjöflottan vid namn Purga/ПУРГА.
http://warfare.ru/rus/?lang=rus&catid=299&linkid=2144
En kul grej är att i samma fartygsgruppering vid kaj ligger även Steregustji och ett oceanografiskt fartyg, Admiral Vladimirskij.
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1340954
12 augusti, 2011 den 10:13
op
Tackar för hjälpen. Lägger in dem lite senare!
9 januari, 2012 den 09:26
Dop nästa vecka « Observationsplatsen
[…] Tarantul III-klassen. Mer om Östersjöflottans fartyg har Observationsplatsen skrivit lite här Like this:GillaBli först att gilla denna post. Läsvärt om […]
10 januari, 2012 den 02:45
Östersjöflottans Tarantul III-attackkorvetter « Observationsplatsen
[…] man vill läsa lite mer om de fartyg som finns i Östersjöflottan kan man bland annat läsa detta inlägg som skrevs under hösten 2011. Är man intresserad att läsa lite djupare om Östersjöflottan finns […]
22 november, 2012 den 10:35
Pyssel&knåp – fartygsigenkänning « Observationsplatsen
[…] Vill man läsa lite mer om Östersjöflottans fartyg finns ett inlägg från hösten 2011 här. […]