Projekt 03160 Raptor
Det ryska varvet Pella sjösatte i augusti en egen kopia på den svenska stridsbåt 90H. Ursprungsmodellen är konstruerad av Dockstavarvet och är amfibiebataljonens (-ernas…) arbetshäst sedan 1990-talet. Modellen har framgångrikt exporterats till bland annat Norge, Grekland och USA där den nu licenstillverkas. Ryssland kan numera tillföras listan över länder som nu förfogar över typen. Raptor, som den ryska modellen kallas är byggd med stöd från Dockstavarvet på Pellavarvet i S:t Petersburg.
I Ryssland har Dockstavarvet tidigare gjort exportaffärer och sålt bevakningsbåtar till FSB av typen Interceptor Craft IC 16,5M. Fartyget har dykt upp i bildmaterial från bland annat S:t Petersburg. Att man är nöjd med kvaliteten på de svenska båtarna och konstruktionen är uppenbar.
Intresset för stridsbåten varit så stort att man beslutade för att helt enkelt kopiera den svenska ursprungstypen, med några smärre modifieringar. Vid besöket härom året från 336. marininfanteribrigaden uttrycktes uttalat intresse för stridsbåt 90H för de väpnade styrkorna. Hur länge samarbetet mellan Pella och Dockstavarvet pågått runt Raptormodellen är inte känt
Fartyget sjösattes i augusti och överlämnades till flottan under september månad. Provverksamheten är i full gång i Finska viken. Troligen kommer fartyget att även testas i Kaliningrad och möjligen i andra delar av Ryssland.
Det officella ryska siffrorna på modellen är snarlika de svenska (inom parantes), om än något högre avseende storlek och prestanda.
Längd 16,7 m (15,9)
Bredd 4 m (3,8)
Djupgående 0,85m (0,8)
Vikt 23 ton (20,5)
Toppfart 48 knop (40)
Motor Vattenjet på 2000hk ()
Besättning 2 man (2 el 3)
Lastkapacitet 22 man (18)
Beväpning 1 st vapenstation med 14,5 mm tksp samt 2 st 7,62 mm ksp Pecheneg (3 tksp)
UPPDATERAT 031651NOV13
Dockstavarvet meddelar att Pellas konstruktion inte bygger på något samarbete med företaget. Fartyget är med andra ord ett resultat av reverse enginering alt företagsspionage. Se kommentatorsfältet.
14 kommentarer
Comments feed for this article
22 oktober, 2013 den 06:30
Roger Klang
Den ryska varianten av Stridsbåt 90H, där H:et står för halvpluton, berör inte oss så mycket. Men däremot Baltikum och Finland skulle jag tro. Vad tror du?
22 oktober, 2013 den 08:17
op
Eller Åland…
22 oktober, 2013 den 09:01
Roger Klang
Kan den ta så mycket bränsle att dess räckvidd omfattar Åland? Den är nog snarare tänkt att brukas kustnära av Amfibiejägare.
22 oktober, 2013 den 04:53
op
Trossfartyg.
22 oktober, 2013 den 10:27
PangPangSWE
Får Docksta åtminstone royalties!
Något för APB och Pontén att bita om inte annat!
31 oktober, 2013 den 03:59
K-A Sundin
DOCKSTAVARVET är inte inblandat i detta överhuvudtaget. Uppgifterna är FELAKTIGA. Pella har uppenbarligen på egen hand skaffat sej tillgång till vissa underlag och skapat en kopia. Observationsplatsen bör omgånde dementera ovanstående uppgifter. De är helt grundlösa. Däremot verkar det som om Pella försöker göra gällande att dom har ett samarbete med oss.
Upprepas; DETTA ÄR FELAKTIGT.
K-A Sundin
Styrelseordförande
DOCKSTAVARVET AB
3 november, 2013 den 05:46
op
Å fanken. Taget!
17 december, 2013 den 12:16
Palle
Så var det med det. Nu kopieras det friskt i öster.
Förresten… hur går det OP? Blir det några fler blogginlägg eller brände du ut dig? Saknar dina intressanta iakttagelser!
20 december, 2013 den 02:18
op
Bidar min tid likt gammelgäddan i vassen;-) Skämt åsidå, riktigt mycket att göra på jobbet. Bloggen kommer lite längre ner på prioriteringslistan då för stunden. Men, den som väntar på något gott….
7 januari, 2014 den 05:37
Carl
Efter att ha lusläst på ryska webben så kan jag konstatera att varvet ”Pella” inte någonstans nämner Dockstavarvet själva, det ryktet tycks härstamma från div. OSINT-bloggar. Vidare så ska båten i fråga ha tagits fram för som svar på ordern ”ge oss något CB90-liknande”, vilket de onekligen har lyckats med. Fast några tydliga skillnader finns på skrov och överkonstruktion, samt vikt och antagligen då även skyddsnivåer o dyl.
7 januari, 2014 den 05:40
Carl
Ursäkta kass grammatik ovan, är ännu lite sömndrucken. =) Ska passa på att nämna att ”Raptor” kommer synas guppa i vattnet utanför vinter-OS, tillsammans med den kamouflagemålade daycruisern ”Baklan”.
6 februari, 2014 den 10:40
John
Kommer/kan Dockstavarvet vidta några rättsliga åtgärder mot Pella mht ev industrispionage motsv ?
27 februari, 2014 den 08:21
op
Vet inte.
25 juni, 2014 den 09:48
Project 03160 “Raptor” | Corporal Frisk
[…] the pictures first surfaced last spring, Dockstavarvet’s CEO K-A Sundin strongly denied any involvement, and stated that Pella apparently on their own have gotten their hands on […]