20120417-192933.jpg
En rote FLANKER lättar från flygbasen Besovetsk  i Petrozavodsk

Flygövningen Ladoga 2012 har slutförts under helgen och bilder dyker upp allteftersom på olika ryska sajter. Några intressanta bilder ur det stora urvalet har Observationsplatsen valt ut för att belysa komplexiteten i övningen.

Mängden flygföretag som har genomförts varierar efter vilka källor som används. Temat för övningen har varit luftförsvar och till flygförbandens förfogande har det funnits ett större antal IRjaktrobotar av typen AA-11 ARCHER. Man har övat i genomföra verksamheten i EW-miljö, det vill säga elektronisk krigföring.

Förutom att flyga med jaktflygplan av typerna MiG-29SMT, SU-27 och MiG-31 har även transportflygplan av typerna AN-26 och AN-12 understött de framgrupperade jaktförbanden. Det kan alltså var intressant att notera att på flygbasen har inte några flygförband baserade på basen över tid, utan den har statusen som krigsbas likt LSS i Uppsala. Förbanden som nyttjade basen kom från det västra militärområdet men kunde lika gärna kommit från någon annan del i Federationen

En av de intressantare fåglarna under denna övning var MiG-29 SMT som är en kraftfullt moderniserad variant av trotjänaren MiG-29 med bland annat markattackförmåga, luftankningsmöjlighet och ökad räckvidd.

Avståndet till den finska gränsen från flygbasen i Petrozavodsk är inte mer än30 mil och från övningsområdet är det ännu mindre. Man kan anta att den finska SIGNINT-funktionen har haft bråda dagar under den gångna vecka…

20120417-193013.jpg

MiG-29SMT FULCRUM med IRjaktrobot AA-11 ARCHER

20120417-193028.jpg

MiG-31 FOXHOUND går in för landning med jaktrobot AA-8 APHID. I bakgrunden syns även stjärtfenan på ett AN-26 CURL bland de parkerade SU-27:orna.

20120417-193041.jpg

SU-27UB

20120417-193055.jpg

Bombtåg kallades det när man laddade upp bombplanen med ammunition. Detta är den moderna ryska motsvarigheten med 12 värmesökande robotar av typen AA-11 ARCHER