Peter den Store är Norra Flottans flaggskepp och är i dag det enda fartyget i klassen som är i aktiv tjänst

Gyllenhaal och Försvar och Säkerhet skriver i sina bloggar om att de tre atomdrivna robotkryssarna i Kirov-klassen som har legat i materialreserven skall uppgraderas och tas i aktiv tjänst igen.

Observationsplatsen skrev lite om det tidigare, men som alltid kan det förbättras. Därför, för den allmänna folkbildningens skull, kommer nu en lite mer fördjupad text om Kirovklassen än det som skrevs i juli 2010.

Kriovklassen består av fyra stycken atomdrivna robotkryssare, byggda på Baltiskij Zavod i dåvarande Leningrad under åren 1974 -1998. Det ryska namnet på klassen är Projekt 1144 Orlan (Örn)och som tidigare nämnts ligger tre av fyra byggda fartyg i materielreserv.

Fartygen i klassen är:

  • RFS 099 Peter den Store/Pjotr Veliky – Norra Flottan aktiv tjänst sedan 1998 fd Jurij Andropov
  • Amiral Nakhimov – aktiv tjänst mellan 1988 – 1999 fd Kalinin
  • Amiral Lazarev – aktiv tjänst mellan 1984-1994 fd Frunze
  • Amiral Ushakov aktiv tjänst 1980 – 1990, fd Kirov

Amiral Nakhimov ligger för närvarande vid på Severodvinskvarvet på Kolahalvön och arbetet med att uppgradera fartyget har redan börjat.

Skiss på Peter den Store 

Fartygen har en längd på 252 meter och ett deplacement på 24300 ton. Det kan jämföras med den amerikanska Iowa-klassen vars slagskepp är 271 meter långa och har ett deplacement på 45000 ton. Fartygen är utrustade med dieseldrivna ångturbiner som backup för atomdriften. Genom att kombinera driften mellan de två systemen kan fartyget göra 30 knop i  2000 km alternativt gå på atomdrift i 20 knop. Räckvidden är då obegränsad.

Omfattningen av ombyggnationerna är obekanta och att dra en mängd detaljer om den obsoleta beväpningen och sensorsystemen känns då inte rätt då stora delar kommer att bytas ut. Bland annat kommer fartygen att beväpnas med sjömålsrobot P-800 Yakhont/SS-N-26 STALLION med räckvidd på 30 mil och en marin version av luftvärnsrobotssytem S-400/SA-21 GARGOYLE.  Tidigare uppgifter gör gällande att personalbehovet i den ryska flottan minskar med 30% jämfört med tidigare då den nya generationens fartyg är modernare och har en högre grad av automatiska system.  Även om det kan vara svårt att överföra detta på Kirovklassen m/ny så man anta att besättningen på 700 man kan minska med 50-100 man i framtiden, beroende på vilka system man ersätter.

Those were the days. Kirov, numera Amiral Ushakov, fotograferad 1981. Föröver om helikopterplattan ser man porten till helikopterhissen

De moderniserade fartygen kommer att vara i tjänst till 2030-40, dvs minst 20 år framåt. Två fartyg vardera i klassen kommer att baseras vid Norra respektive Stilla Havsflottan. Med dessa fartyg kommer flottorna att få rejält tillskott till Blue water-förmågan och kan visa ordentlig närvaro i bland annat de arktiska vattnen under lång tid