På denna modell  syns den skjutande motroterande propellern tydligt

Helikopterkonstruktionsfirman Kamov utvecklar för närvarande femte generationens helikopter i form av Kamov Ka-92. Den stora skillnaden mellan dagens helikoptrar och Kamovs utvecklingidé är principen med en skjutande propeller i helikopterns akter. Denna lösning skulle medföra en mer ekonomisk drift samt medge högre hastigheter, ända upp till 430 km/h. Räckvidden på helikoptern kan bli upp till 1400 km enkel resa vilket motsvarar 3 timmar i luften. Lastkapaciteten skulle kunna uppgå till 30 passagerare.

Likt alla andra Kamovhelikoptrar skulle även denna vara försedd med dubbla motroterande rotorer. Den konstruktionslösningen löser problemet med en stjärtrotor på en helikopter, som annars finns för att få stabilitet. I stället kommer det en skjutande propeller, vilket är konventionellt när man tittar på flygplan tillsammans med dubbla stabilisatorerna. I Kamovs fall skulle det bli en motroterande skjutande propeller. Motroterande dragande propellrar finns för övrigt på bombplanet Tu-95 BEAR och transportflygplanet An-22 COOK och ger en oerhörd ljudnivå. Frågan är hur det skulle låta på en helikopter?

Att fås se Ka-92 flygande kommer nog dock inte att ske i närtid, utan en hel del utvecklingsarbete ligger framför konstruktörerna. I realiteten får vi nog vänta till tiden efter 2015 för att uppleva det.

Samtidigt utvecklar även konstruktionsfirman Mil sin variant, Mi-X1. Vilken av typerna man skall satsa på i framtiden bestäms i början av nästa år.

Mer finns att läsa  här och här.

Samtidigt som Kamov och Mil utvecklar sina lösningar bör det även nämnas att Sikorsky X2 redan flyger, vilken har samma principlösning som Kamov.