Att Flygvapnet lyfter lite grann på den sekretess som omgärdar de skarpa insatser som sker i vårt närområde är till godo för debatten kring svensk säkerhetspolitik. Framför allt ger dagens bildvisning en, om något begränsad, inblick i vad Försvarsmakten möter främst över Österhavet. Okunskapen om den vardagen var talande i somras då en lokalpolitiker från fastlandet syrligt kommenterade på Twitter incidentsberedskapens start från Visby under Almedalsveckan. Om den verkligheten är så löst förankrad hos politiker på gräsrotsnivå, hur ser det då ut hos allmänheten? Ett steg från Flygvapnets sida är taget i rätt riktning.
Ett antal flygplan ingår i bildmaterialet som släpptes. Det kan vara av intresse att se samma flygplansindivider i andra sammanhang.
Transportflygplan AN-26 CURLE blå 14 tillhörande marinflyget. Förmodligen fotograferad under flygning i augusti mellan Kaliningrad och S:t Petersburg. Eventuellt kan det vara Sharabanas flygning som är plåtad.
Samma flygplan på flygplatsen i Ostafievo utanför Moskva våren 2011
Transportflygplan IL-76MD CANDID RA-76733 i lufthavet fotograferad augusti 2012
Samma flygplan under landning på flygplatsen i Migalovo nära Tver 12 augusti 2012
Attackflygplan SU-24M FENCER RF-33848 i september 2012
Samma flygplan under taxning på flygbasen Tjernjachovsk i Kaliningradexklaven 12 april 2012
Strategiskt spaningsflygplan TU-22MR BACKFIRE-D. Fotounderlaget är tyvärr för dåligt för att kunna identifiera individen. Kan vara röd 60 alt 66. Fotot är taget oktober 2011.
Observationsplatsen har skrivit lite grann om den svenska incidentberedskapens arbete tidigare, bland annat här, här och här. Att TU-22M BACKFIRE åter flyger över Östersjön är dock ingen nyhet, något som sker med regelbundenhet sedan förra hösten.
Som väntat blev det även rubriker i Aftonbladet, Expressen och DN. Kvaliteten i mediarapporteringen står som vanligt SvD för
UPPDATERAT 021101NOV12
BACKFIRE-flygplanet verkar allt av döma en spaningsversion, MR. Versionen kan lättast identifieras med hjälp av öppningarna för fotospaningsutrustningen i under planet. Flygplanet är även utrustat för radarspaning av markmål. Planet är mycket ovanligt med endast 12 tillverkade varav en sköts ner under Georgienkriget. Tack för påpekandet!
En annan Tu-22MR BACKFIRE-D. Fotospaningsutrustningens behållare syns tydligt på denna bild samt SLAR-radarkåporna på sidan av luftintaget.
7 kommentarer
Comments feed for this article
2 november, 2012 den 10:13
Modellbyggar'n
Som vanligt excellerar reportrarna med stollig rubriksättning och ett innehåll som är hafsigt och ofta grovt felaktigt, även om webben rättas efterhand.
Aftonlöken briljerar som vanligt:
”Okända plan innanför Sveriges gränser” -Med i webbupplösning läsbara identifieringar.
”Januari 1912: F4 Phantom, tyskt Natoplan. Det första kom på 1950-talet. Många sköts ned i Vietnam. Fortfasrande i aktiv tjänst i åtta änder.”
”IL 76. Klassiskt sovjetiskt transportplan” -Sovjet?
”TU-22 räckvidd 4000mil” -Rimligt? Jordens omkrets är 4000mil. Modell TU-22 är ett helt annat plan än Tu-22MR/M2
Det som reportern självklart inte begriper att kommentera är varför påfallande många i detta begränsade urval är ovanliga franska, norska och ryska spaningsflygplan. Vad gör dessa i det av Sverige ensidigt demilitariserade Fredens Hav, där vi förespeglats evig fred? Dock helt utan ömsesidiga säkerhetsgarantier
Tu-22MR som enkelt identifieras på spaningsgluggarna är ett mycket ovanligt strategiskt spaningsflygplan! Flyger dessa regelbundet här, bör man nog se över beredskapen.
2 november, 2012 den 12:15
op
Tack för påpekandet. Ibland missar man det uppenbara…. skäms lite nu…. belönar mig med 25 snabba….
2 november, 2012 den 12:40
Erik
Vad håller Expressen på med? ”A-10 Är ett amerikanskt stridsflygplan och används vanligen till att bekämpa stridsvagnar” Jag är tveksam till att ett A-10 någonsin fotograferats av Flygvapnet över Östersjön http://www.expressen.se/nyheter/jas-piloternas-hemliga-bilder-pa-stridsflyg-vid-svenska-gransen/
2 november, 2012 den 01:19
op
Jodå. För första gången baserades A-10 i Baltikum i samband med NATO-övningen i somras.
5 november, 2012 den 10:05
JohanGrön
Jo A-10 har fotograferats av SwAF över Östersjön …
5 november, 2012 den 02:05
JohanGrön
Backfiren som sköts ned under Georgien-kriget den 9:e Augusti 2008 var en TU-22M3 och inte en MR-variant!
5 november, 2012 den 02:15
JohanGrön
Contrary to media reports the one Backfire shot down over the village of Karbauli in the Sachkhersk region of Georgia, August 9 2008 was not a TU-22MR but a TU-22M3 long-range bomber from the 52nd Guards Heavy Bomber Aviation Regiment (Shaikovko Air Base).
Second pilot Major Vyacheslav Malkov, catapulted and was taken prisoner by the Georgians (later exchanged for Georgian prisoners of war). The commander of the Tu-22M3, Lieutenant Colonel Aleksandr Koventsov, catapulted after Malkov and disappeared without a trace. The remains of his ejection seat were found, but his body was never found. A few weeks after the war, a search party found the wreckage of the plane and the bodies of the remaining crew in South Ossetia near the border with Georgia: Major Viktor Priadkin (navigator) and Igor Nesterov (weapon systems operator).
http://www.russiadefence.net/t1697-russia-and-georgia-war#15051