Det var bara en tidsfråga innan det som kan tänkas vara utseendet på den nästa generationens ryska stridsfordon skulle dyka upp på nätet. Det handlar alltså om de fordon som kommer efter pansarterrängbil BTR-80/82 och stridsfordon BMP-3.
BTR-80 har sin grund i sovjetisk designfilosofi och härstammar från pansarterrängbil BTR-60, en konstruktion med rötter från 1950-talet. Kraven på framkomlighet, verkan, skydd och modularitet har gjort den typen av fordon omoderna. Redan för några år sedan kom beslutet att inte fortsätta anskaffningen av BTR-90 då utvecklingspotentialen på fordonet var begränsat. Samtidigt var man från de väpnade styrkorna starkt kritiskt mot att skyttet endast kunde göra avsittning i sidan på fordonet, ur ganska trånga dörrar. Krav kom på att kunna göra det man sedan länge gjort i väst, dvs använda en stor ramp baktill för att lasta i och ur trupp och materiel.
Med omdesignen av hela tänket kring hur fordonet skall användas och vilka förmågor det skall ha har resulterat i en konstruktion kallad Bumerang. Modellen är inte officiellt visad än och någon prototyp har ännu inte visats. Dock har det från firman Modelmix i Ryssland kommit ut displaymodeller som visar olika konfigurationer av det som troligen är Bumerang. Företaget tillverkar utställningsmodeller åt bland annat fordonsindustrin och är inte verksamma plastbyggsatsbranchen, något som bör beaktas när man tänker i vilket sammanhang modellerna är framtagna för. Minnesgoda läsare kommer säkerligen ihåg Italieris stealthmodell F-19 från 1980-talet…
Nåja, likheterna med Patria AMV och Mowag Pirhana är slående. Den variant som visas skall enligt Modelmix vara ett stridsledningsfordon. Vid en enklare titt på vagnen kan man konstatera att det akteröver finns fyra stycken stridsluckor och följt av ett täckt utrymme för annan utrustning. Det ser man på bilden nedanför som visar Bumerang utrustad med EW-system Infauna. För en variant med automatkanon eller pansarvärnsrobot ser man direkt var tornet då hamnar någonstans. Framför den positionen återfinns motorummet på höger sida. Längst fram finns sedan förarplats vid sidan av motorrummet.
Ett annat fordon som Modelmix har färdigställt modell av är det bandgående stridsfordonet Kurganetz-25. Ett tänkt stridsfordon på 25 ton som skall ersätta hela linjen av BMP-1/2/3 i de mekaniserade ryska skytteförbanden. För Kurganetsmodellen är det även en stridsledningsvagn som är producerad. Den visar dock på några intressanta konstruktionslösningar som bör uppmärksammas. Likheterna med stridsfordon 90-designen med att använda utrymmet ovanför bandaggregatet för att på så sätt skapa ökad skyddsnivå för stridsrummet är slående. Samtidigt är motorplaceringen identisk. Dock använder man sig av en ramp istället för dörr. Längst ner är en skiss från siten http://www.gurkhan.blogspot.com som visar en spaningsbandvagn baserad på fordonet. I den versionen har man valt att placera tornet långt bak med tre stycken stridsluckor framför tornet. Den designen medför dock att medföljande skytte inte kan strida från fordonet. Troligen kommer stridsfordonet att få ett torn längre fram som medger observation och strid från stridsrummet.
Det kan vara av intresse att notera skillnaderna från skissen som Observationsplatsen skrev om i februari.
Än så länge har det alltså inte visats upp någon prototyp i fullskala. Säkerligen finns det fullskale-mockup:er hos utvecklarna. Att nu den ryska B2B-modellindustrin börjar läcka ut modeller kan tyda på att man nu är snart klar och medvetet släpper teasers på konstruktionen. Värre är kanske för säkerheten om det är en omedveten läcka och att designen på detta stadium inte skall komma ut. Ett rent misstag av Modelmix helt enkelt. Tråkigt skulle det vara om hela upplägget skulle vara om llt var en bluff från Modelmix och det hela var fria fantasier. Tvivlar dock att de är inne på det segmentet på marknaden med fantasiprodukter….
10 kommentarer
Comments feed for this article
30 juni, 2012 den 11:46
TP
Mekaniska växellådor eller eldrift typ SEP?
30 juni, 2012 den 11:56
op
BTR-90 kan centrumsvänga. Det finns dessutom hydraulmotorer att tillgå , okänt dock om man avser att använda sig av det…sibirisk vinter kan ställa till problem med sånt…
Vet inte i dagsläget hur de löser drivpaketet, sorry!
1 juli, 2012 den 08:01
John Epson
Det finns inte så många sätt att bygga personalfordon idag. Alla oavsett kontinent, land och filosofi ser ju likadana ut!
Har fordonen kommit till en designtopp?
1 juli, 2012 den 11:04
op
Man kommer nästan att tänka på Francis Fukyamas bok, End of history. Blev det inte bättre än så här…
2 juli, 2012 den 01:46
Victor
Ska man vara lite sarkastisk så kan man ju säga att det är samma vagn som gamla pbv302 med lite förbättrat skydd. (Vilket inkluderar 9040, Bradley etc)
Konceptet idag är detsamma, därför blir vagnarna rätt lika. Dvs ge vettigt splitterskydd och eventuellt rpg-skydd för trupptransporten, systemet ska vara modulärt och alla komponenter ska vara lätta att byta ut. Det enklaste sättet att uppnå det på är ju att bygga en låda med hyffsad takhöjd och bra grundskyddsnivå.
Det finns dock ett alternativ, och det är Merkava med sin trupptransport. Även Ryssland har en lite egen väg iom att de använder sina t72-chassin till allt från bärgare, minröjare, artillerivagnar, luftvärn till just stridsvagnar. Och det man försöker hitta nu är en nyare enhetsplattform som även kan ta över BMP-plattformen som är lite för liten för att ge samma flexibilitet.
2 juli, 2012 den 10:43
Z
En APC på ett stridsvagnschassi, som Merkava-varianten som Victor nämnde, är nog en idé som har framtiden för sig, i takt med att förluster blir allt mer oacceptabla. Nackdelen är så klart att både priset och vikten ökar.
2 juli, 2012 den 10:52
op
Att fordonen blir tyngre är en tendens som har varit länge. Dock är stridsfordon för skytteförbanden baserade på stridsvagnschassin en israelisk återvändsgränd. Visst, de rör sig i en högriskmiljö, men operationsområdet är begränsat. Kort avstånd till insats samt närhet till bärgnings och reparationsresurser är två faktorer somman inte kommer att se i rysk stridsfordonsutveckling.Snarare att fordonen kommer att ha en hög rörlighet, både i hastighet och terräng.
Att det sedan finns fordon som BMO-T och BMP-T är en anpassning att skapa klossar till stridsvagnsförbanden så att de inte blir kvar på slagfältet som en solitär förmåga. Tunga och lätta mekaniserade förband kommer att finnas kvar framgent, likaså kommer motoriserade förband även att få tyngre inslag, både i skydd och beväpning.
2 juli, 2012 den 01:12
Victor
I begränsad omfattning är Merkava/BMO-T-varianterna helt ok men krig handlar även om siffror. Kan man för mindre än halva priset erbjuda bättre beväpning, acceptabel skyddsnivå och bättre räckvidd så är det vad man kommer satsa på i första hand. (Särskilt om man kan matcha eller överträffa antalet medburna soldater)
Ryssland har ju bevisat att det även idag går att vinna krig mot ganska moderna arméer (Georgien) trots att man rullar in T55or.
Själv tror jag att vi är ganska nära tiden då rörligt pansarvärn kan innebära slutet för moderna stridsvagnar.
Se tex tidigare inlägg om det:
https://oplatsen.wordpress.com/category/pansarvarn/
Och amerikanernas nyaste inköp (fast tänk den med fire and forget efter målangivning från luften och med tandem-heat):
30 juli, 2012 den 11:17
Nästa generation av stridsfordon kan börja skönjas II « Observationsplatsen
[…] lokaltv och några intressanta modeller dyker upp i rutan, något som Observationsplatsen skrev om tidigare i sommar. Det visar sig vara det tänkta utseeendet på stridsfordon Bumerang och Kurganets-25 med […]
22 januari, 2013 den 11:14
Stridsfordon Kurganets-25 tar form « Observationsplatsen
[…] har tidigare skrivit lite om Kurganets-25 här och […]