Terränglastbil Petrovitj 354-50 med de extremt stora hjulen som kännetecknar produktserien

I ett land där stora delar av infrastrukturen ställer stora krav på de fordon som tar sig fram finns det marknad för extrema terrängbilar. Ett företag som har lyssnat på det örat är Petrovitj vars produktprogram är anpassat att ta sig fram på taiga som myrar.

De har konstruerat en 4×4 terrängbil samt en tyngre 6×6 terrängbil. På båda chassierna kan man sedan montera antingen  flak eller persontransporthytt.

4×4 terrängbilen heter 204-50 med flak, 204-60 med hytt. 6×6 terrängbilen heter 354-50 eller 60. Gemensamt för alla fordonen är att de är utrustade med extremt stora hjul, som hjälper till att hålla bilarna till och med flytande… Dessa hjul kallas på ryska för snegobolotohod/снегоболотоход och är slanglösa däck med lågt tryck. De skall garantera översnöförmåga samt även hålla fordonen på ytan vid sämre bärighet typ myrar/motsvarande.

204-modellen är 4,9 meter lång och och 2,5 meter bred och har en höjd på 2,6. 204 har en 80 hk bensinmotor. Motsvarande mått på 354 är 6,3/2,5/2,6 och är utrustad med 90 hk diesel.

Fordonet är anskaffat till de väpnade styrkorna, men då till ministeriet för nödsituationer EMERCON. Fordonen har även förevisats på försvarsmaterielmässan Interpolitex 2011.

Advertisements