Containerburna systemlösningar blir allt vanligare, så även på andra sidan Österhavet.

Sålunda utvecklar Kamaz lastväxlarlösningar till de stora 8×8 lastterängbilsmodellerna 6350 och 6560.

Kamaz-6560 till vänster och Kamaz-6350 till höger

Lastterrängbil Kamaz-6530 finns i den ryska armén sedan 2002 och kan i orginalutförande lasta 10,5 ton. Fordonet är 9,85 meter långt och 2,5 meter brett och drivs av en diesel V-8 på 360hk. En variant är 63501 som är framtagen till att fungera som dragbil åt artilleriet.som Observationsplatsen skrev om för några dagar sedan. Det chassiet använder man till lastväxlarterrängbil med lastväxlarsystemet ML-10. 63501 har en tjänstevikt på 12,4 ton och kan lasta 14 ton.

Kamaz 63501 med lastväxlare ML-10 och en GT-MU på flaket


Videosekvens på dutuben med ett täckt flak

Lastterrängbil Kamaz-6560 har betydligt större lastkapacitet, 20 ton och visades upp för första gången 2005. Motorn är i princip densamma men med ökad effekt till 400 hk.  Tjänstevikten är på 14850 kg och är 10,3 meter lång. 6560 används bland annat även till luftvärnssystemet Pantsir-S1/SA-22 GREYHOUND

Kamaz-6560 med lastväxlare och en BTR-D på flaket


Dutubklipp med en 6560 och en BMP-3 på lastväxlarflaket

UPPDATERAT 261040AUG11

Givetvis finns det andra fordon också med lastväxlarlösningar. 6×6 lastterrängbil Kamaz-43118 är ett sådant exempel. Terränglastbilen är en utvecklad 6 tons terränglastbil Kamaz-43114 som finns i den ryska armén sedan 1996.

Advertisements