MiG-29KUB med UPAZ-MK flygtankningskapsel tillsammans med en MiG-35 inför en flygtankning

MiG-29K/KUB FULCRUM är den hangarfartygsbaserade versionen av jaktplanet. Man kommer att beställa 24 exemplar under den kommande flygutställningen MAKS-2011 i Moskva i slutet av augusti. De avser att ersätta de nu i tjänst Su-33 Flanker-D. Liksom Flanker har de kraftigare landningsställ, bromskrok, uppfällbara vingar och andra anpassningar till att baseras ombord på fartyg. En av anledningarna till att man väljer MiG-29K är att typen produceras för Indien och genom att förlänga serien får man en i omständigheterna billigt flygplan.

MiG-29K är även ett mångsidigt flygpland och en av dessa är att kunna fungera som tankflygplan och på så sätt kunna sträcka räckvidden på det hangarfartygsbaserade flygplanen. I den rollen har planet en UPAZ flygtankningskapsel under den centrala vapenbalken och fyra stycken extratankar under vingarna.

MiG-29K kan även genomföra en rad andra uppgifter;

  • Allväderskapacitet för attackuppdrag med precisionsvapen
  • Luftförsvar
  • Eskort
  • Flygunderstöd (CAS)
  • Luftvärnsbekämpning (SEAD)
  • Sjömålsbekämpning
  • Spaning
  • Stridsledning

Lufttankningskapsel UPAZ-MK

