Två landstigningsfartyg i Ivan Grenklassen byggs på Yantarvarvet i Kaliningrad för närvarande.

Byggandet av landstigningsfartyget Ivan Gren fortsätter. Sjösättningen sker i år och leverans till den ryska flottan under 2012 efter de obligatoriska sjöproven. Ivan Gren är som sagt en liten doldis i skuggan av Mistral. Det är förvånansvärt lite publicerat om Ivan Gren, men ibland dyker det upp information som kan vara av intresse.

Fartyget kommer att en kapacitet på fyra transporthelikoptrar. Gissningsvis kommer det att bli Ka-29TB (HELIX-B) som är marininfanteriets transporthelikopter. De kan lyfta 16 soldater, det vill säga en halv pluton. Den kan dessutom bära pansarvärnsrobotar AT-6 SPIRAL och 8 cm attackraketkapslar samt fyra stycken 7,62 kulsprutor eller 2 stycken 30 mm automatkanoner.

En ”ren” Ka-29 HELIX-B på startplattan

En annan intressant uppgift är själva konstruktionen av rampen. Traditionellt måste fartygen få bottenkänning för att släppa ner rampen så att icke amfibiska fordon kan ta sig i land. Kan man inte det är alternativet att vada. Båda två sätten ställer stora krav på landstigningsstranden och sjöbottenförhållanden. Utifrån dessa förutsättningar är inte alla stränder landstigningsbara. Kvar är då alternativet att simma iland med amfibiefordon, vilket begränsar urvalet av förband som man sätter in. Det verkar som om man försöker komma runt detta med att skapa en pontonbrygga för rampen, vilket gör att fartyget kan lasta ur förband vid en strand med icke idealiska landstigningsförhållanden.

Mer kan man läsa på denna länk.

På Observationsplatsen finns mer att läsa om Ivan Gren under ”kategorier” i menyn till vänster.

Annonser