Inte tillräckligt bra.

Pansarterrängbil BTR-90

Gorkovsky Avtomobilny Zavod, Gorkij bilfabrik på svenska eller GAZ som märket är mer känt för tillverkar fordon för den civila och militära marknaden. Bland de mer känd fordonen i det militära segmentet är pansarterrängbil BTR-80.

Under 1990-talet konstruerade de en storebror till  BTR-80 med ett stridsfordonstorn för BMP-2. Den nya vagnen fick namnet BTR-90 och har anskaffats till de väpnade styrkorna. Det är främst inrikestrupperna men även vissa SPETSNAZ-förband  i de västra delarna som har tilldelats vagnen.

Bronetransportyor 90 är bestyckad med en 30 mm automatkanon 2A42, 30 mm granatspruta AGS-17, 7,62 mm kulspruta PKT och pansarvärnsrobot AT-5. Vagnen är amfibisk och har en hastighet på 100 km/h på väg.

I teorin är vagnen ett mycket bra alternativ om man tänker sig modernisera motoriserade skytteförband.

Problemet är dock att BTR-90 använder sig av samma design somde tidigare BTR-60, 70 och 80 med motorrummet längst bak i vagnskroppen och truppen måste göra avsittning längs med sidorna. Denna konstruktion gör dem sårbara för fientlig eldgivning i samband med detta samt att vagnen i sin helhet inte kan utnyttja motorn som en del av skyddet för besättningen från eldgivning framifrån.

Därför har man beslutat att inte köpa in vagnen längre än de 80 som hitintills levererats trots intensiva tester under åren 2004-2009.

Istället har man beslutat att utveckla en ny pansarterrängbil, gjord på erfarenheterna från BTR-90 med ramp/dörrar i akterpartiet för mer skyddad avsittning. Motorplaceringen kommer då följaktligen också att ändras och en 50-årig rysk tradition i konstruktionen av pansarterrängbilar går i graven.

Annonser