En tvåsitsig MiG-29KUB landar. Kroken syns tydligt.

MiG-29K FULCRUM-D

Den ryska flottans enda hangarfartyg Amiral Kuznetsov kommer att byta ut sina jaktflygplan Su-33 efter 2015 då de faller för ålderstrecket. Hangarfartygsbaserade flygplan slits hårdare än vanliga genom den kraftiga belastningen vid landningarna.

Att återuppta produktionen av Su-33 skulle bli för dyrt och räddningen blev i detta fall Indien. Genom att de har valt MiG-29K FULCRUM-D till sitt hangarfartyg i Projekt 1143 Kiev-klassen, fd Amiral Gorshkov numera INS Vikramaditya. Tanken är att en beställning på 24-26 stycken MiG-29K skall komma under 2010 för att dra nytta av den indiska orderserien.

MiG-29K har inte mycket gemensamt med sina föregångare i FULCRUM-serien. Nykonstruerad flygplanskropp med mer kompositmaterial och ny motor medger större last och längre räckvidd. Till skillnad från de andra FULCRUM-modellerna kan MiG-29K lufttankas, men även tanka andra MiG-29K. Flygförarmiljön är kraftigt moderniserad med dataskärmsdisplayer och ett modern fly-by-wire system medger att nyttja planet aerodynamik till max. Stridsledningskapaciteten med förbättrad radarutrustning och kraftigare beväpning.

Som alla andra typer av hangarfartygsbaserade flygplan är MiG-29K utrustad med landningskrok och fällbara vingar. Även landningsstället är förstärkt. En tvåsitsig variant för träning är MiG-29KUB.

Mer om denna fågel kan läsas här

