Il-476 närmast  och Il-112 längst till höger. Längst bak i montern  återfinns Il-214.

Iljushin Il-76 CANDID har länge varit ryggraden i det ryska transportflyget. Med sina fyra jetmotorer var Il-76 som tog det sovjetiska transportflyget över tröskeln från propellerflygplan till jetåldern.

Flygplanet börjar nu bli till åren kommen och man behöver ersätta flygplanet med något nytt.  Då konstruktionen har varit uppskattad och flygplanet lättfluget baserar man det nya flygplanet helt enkelt på den gamla konstruktionen.

Il-476 är en kraftigt moderniserad varaiant av Il-76 där det bland annat finns nya motorer med ökad bränsleeffektivitet, digitalt styrsystem och modern flygelektronik. Genom att använda kompositmaterial kommer även den praktiska lastvikten att ökas till 60 ton förutom att flygplanet får längre räckvidd.

Il-76 problem är idag att motorerna inte uppfyller moderna miljökrav samt att de är svåra att underhålla, men bytet till PS90A-76 kommer flygplanstypen att få en renässans på världsmarkanden och konkurrera mot både C-17 Globemaster III och A400M. Även andra flygplanstyper som An-70 kan märka av det.

Något suddig bild på den första Il-476-prototypen.

Det intressanta dock är att det ryska flygvapnet skall köpa flygplanstypen för att modernisera sin transportkapacitet.Produktionen av två nya prototyper är i full gång på fabriken Aviastar i Ulyanosk och dessa antas kunna komma upp i luften 2010.I den existerande flottan av åldrande CANDID-plan finns det  Il-76MD. Dessa skall också moderniseras med nya PS90A-76 motorer.Utöver detta finns även det lätta transportflygplanet Il-112 och det rysk-indiska Il-214 på önskelistan.

Uppgraderingen av det ryska transportflyget är i full gång och nyligen avslöjades att Ryssland övertagit kontrollen av det ukrainska projektet An-70 samt att man även skall återuppta tillverkningen av jätteplanet An-124. Mer om detta någon annan dag…

Annonser